Przed pytaniem o to, jaką bramę garażową wybrać wcześniej czy później stanie każdy inwestor, który zdecydował się na budowę garażu wolnostojącego lub jego zintegrowanie z bryłą budynku. Choć aspekty funkcjonalne są tu niezmiernie ważne, to równie istotne są kwestie estetyczne i dopasowanie bramy do stylu nieruchomości czy stolarki okiennej i drzwiowej. Często na pierwszy plan wysuwają się również inne względy, jak niewielka dostępna przestrzeń w garażu lub przed nim, jak również zagadnienie izolacyjności termicznej – szczególnie ważne wówczas, gdy garaż stanowi integralną część budynku. Podpowiadamy, czym kierować się przy doborze bramy garażowej i na jakie parametry zwrócić uwagę.
Dostępna na rynku rozbudowana gama bram garażowych pozwala dopasować rozwiązanie dokładnie do potrzeb danej realizacji, nawet w przypadku bardzo nietypowych warunków. Wybór jest ogromny, począwszy od najprostszych bram skrzydłowych i uchylnych, na segmentowych i rolowanych kończąc. Czy różnią się poszczególne warianty bram i jaką bramę garażową wybrać?
Bramy skrzydłowe (rozwierne) – to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie, cenione z uwagi na prostotę konstrukcji i trwałość. Dwuskrzydłowe bramy garażowe wykorzystywane są zarówno jako zamknięcia garaży, jak również pomieszczeń magazynowych czy gospodarczych. Możliwe jest otwieranie tylko jednego skrzydła, co jest bardzo praktyczne zwłaszcza wówczas, gdy garaż służy nie tylko do parkowania auta, ale także do przechowywania innych przedmiotów.
Tego typu bramy pozwalają na wykorzystanie całej przestrzeni wewnątrz garażu (otwierają się na zewnątrz), trzeba jednak pamiętać, że ich montaż i użytkowanie wymaga również odpowiedniej ilości miejsca przed garażem.
Bramy uchylne – również w przypadku montażu tego typu konstrukcji potrzebne jest miejsce przed garażem, bo bramy uchylne otwierają się do góry na specjalnych prowadnicach, zaś ich dolna część mocno wysuwa się na zewnątrz. Skrzydła bram wykonane są zazwyczaj z blachy stalowej, choć dostępne są też konstrukcje, w których klient może sam wykonać wypełnienie. Nie montuje się ich w budynkach, w których garaż połączony jest z domem; świetnie natomiast sprawdzą się w przypadku wolnostojących, nieogrzewanych garaży. Trzeba też pamiętać, że bramy uchylne zabierają miejsce pod sufitem, który nie będzie już mógł posłużyć jako przestrzeń do przechowywania.
Bramy segmentowe to obecnie jedno z najpopularniejszych rozwiązań, co zawdzięczają przede wszystkim bardzo dobrym parametrom w zakresie trwałości i szczelności. Wykonane są one z połączonych ze sobą segmentów i otwierają się pionowo, przez co nie zabierają cennej powierzchni ani wewnątrz garażu, ani przed nim. Z tego względu świetnie sprawdzą się w tych miejscach, w których każdy metr jest na wagę złota, a także wówczas, gdy przed garażem znajduje się krótki podjazd lub wjazd znajduje się bezpośrednio przy ulicy. Bramy garażowe segmentowe nie ograniczają też światła przejazdu, co szczególnie doceniają właściciele dużych samochodów parkowanych w relatywnie niewielkich garażach.
Bramy rolowane – tego typu bramy, zbudowane z poziomych, połączonych ze sobą lamelek (zazwyczaj aluminiowych), działają podobnie jak rolety okienne – w celu otwarcia bramy specjalny mechanizm zwija lamele na rolce. Podobnie jak bramy segmentowe, nie zabierają one miejsca ani wewnątrz, ani przed garażem, jednak w odróżnieniu od tych ostatnich, wolna pozostaje także przestrzeń pod sufitem, co pozwala wykorzystać ją jako dodatkowe miejsce do montażu oświetlenia czy przechowywania. Wał/rolka, na którą zwija się bramę, schowana jest w kasecie, którą w zależności od potrzeb można zamontować podtynkowo lub natynkowo zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz garażu.
Dobierają bramę garażową warto zwrócić też uwagę na jej parametry izolacyjności termicznej – szczególnie w sytuacji, gdy garaż wkomponowany jest bryłę budynku. W takiej sytuacji nie montuje się bram uchylnych czy nieocieplonych skrzydłowych. Tego typu rozwiązania kierowane są do właścicieli garaży wolnostojących, dla których kwestie izolacyjności termicznej nie są istotne.
Jaką bramę garażową wybrać wówczas, gdy dom połączony jest z garażem? Najlepiej sprawdzą się bramy segmentowe – ich producenci wypełniają stalowe segmenty pianką, co gwarantuje, że przedostające się z ogrzewanych pomieszczeń wewnątrz budynku ciepło nie „ucieknie” z garażu przez nieszczelną bramę. Podobnie jest w przypadku bram rolowanych, w których profile również wypełnia się pianką poliuretanową.
Wybierając bramę garażową segmentową warto zwrócić też uwagę na uszczelki, które znajdują się zarówno między segmentami, jak i na krawędziach bramy – stanowią one dodatkową barierę powstrzymującą straty ciepła.
Producenci zazwyczaj podają parametry izolacyjności termicznej bram, co pozwala dopasować rozwiązanie adekwatne do potrzeb. Na przykład Gerda proponuje bramy segmentowe z linii Trend i Prestige Plus. W pierwszej panele mają grubość 40 mm i przenikalność cieplną równą 1,35 W/(m2K). Oznacza to, że izolacja termiczna bramy równa jest ścianie z cegły o grubości 60 cm. W serii Prestige Plus panele o grubości 45 mm pozwalają uzyskać izolację termiczną na poziomie1,06 W/(m2K), co daje przenikalność cieplną równą ścianie z cegły o grubości 65 cm. Dzięki temu doskonale sprawdzą się one w tych inwestycjach, w których wymagania dotyczące komfortu termicznego i energooszczędności są szczególnie wygórowane.
Zastanawiając się nad tym, jaką bramę garażową wybrać, warto jeszcze na etapie projektowym odpowiedzieć sobie na pytanie o rodzaj napędu i sposób otwierania/zamykania bramy. Najtańsze są oczywiście wersje obsługiwane manualne, warto jednak dopłacić za napęd automatyczny i możliwość obsługi pilotem, co docenimy zwłaszcza zimą czy podczas ulewnego deszczu, gdy nie wysiadając z samochodu można otworzyć garaż i zaparkować samochód. Sterowane automatyczne bramy są też o wiele bezpieczniejsze, posiadają bowiem różne rozwiązania uniemożliwiające np. ich podważenie.
Poszczególne rodzaje napędów różnią się od siebie parametrami takimi jak prędkość przesuwu, rodzaj sterowania i siła ciągu. Pierwszy z nich w praktyce informuje o tym, ile wyniesie czas otwierania bramy (wartość ta oscyluje zazwyczaj w przedziale 15-30 s). Siła ciągu pozwala dobrać odpowiedni siłownik – w przypadku małych i lekkich bram wystarczy, gdy siła ciągu wynosi 400 N, jednak duże i ciężkie segmenty wymagają doboru mocniejszych siłowników.
Z kolei sterowniki do bram to nic innego jak urządzenia, które uruchamiają silnik bramy. Mogą to być włączniki automatyczne lub też sterowniki, które odbierają sygnał radiowy o odpowiedniej częstotliwości z pilota bezprzewodowego. Stosowane obecnie rozwiązanie w postaci nadajników z systemem zmieniania w pilocie kodu eliminuje ryzyko przechwycenia go przez osoby z zewnątrz lub przypadkowego uruchomienia bramy sygnałem z CB radia.
Funkcja praktyczna już dawno przestała być jedyną pełnioną przez bramy garażowe, a dziś nacisk kładziemy też na wiele innych aspektów – w tym również na estetykę. Niezależnie jednak od naszych oczekiwań i budżetu, na pytanie o to, jaką bramę garażową wybrać warto odpowiedzieć sobie jeszcze na etapie projektowym. Pozwoli to dopasować rozwiązanie dokładnie do potrzeb, z uwzględnieniem dostępnego miejsca i ewentualnego, późniejszego montażu dodatkowych komponentów – np. napędu automatycznego.
Formularz kontaktowy